• ADEW: An Arab Feminist Blog

    Welcome to ADEW's blog. We explore the stories and issues women in Egyptian squatter communities face daily, such as domestic violence, poverty and marginalization. We hope to explore the ways our community can empower these women, and create a lasting impact in their lives.
Posted by ADEW On 4:20 AM 0 comments



أنا اسمى نعيمة و عندى 16 سنة وخلصت سنة تالتة إعدادى ، بس أنا خرجت من المدرسة عشان أساعد ماما فى البيت ، عشان أنا البنت الكبيرة فى اخواتى ، وماما كانت بتتعب أوى من خدمتنا كلنا مع شغلها فى المحل . معنديش وقت عشان ادخل فصول محو الأمية أو عشان اتعلم الخياطة أو أى فصول ممكن اتعلم منها . أنا بابتدى اشتغل من الصبح بدرى لغاية باليل متأخر . عندى ست اخوات ولاد و بنات أعمارهم مختلفة . شوية منهم بيروحوا المدرسة وأنا باحضر لهم الفطار الصبح وباساعدهم فى اللبس . شوية من اخواتى كمان بيشتغلوا وأنا لازم برضه أحضرلهم الفطار . الباقيين بقى هما إللى أصغر منى وإللى أنا بأخلى بالى منهم طول اليوم . ويومى العادى بيمر عليا من تنضيف البيت ، للطبيخ والغسيل ورعاية اخواتى الصغيرين .


Categories:

0 Response for the " "

Search

Sponsors